Zoemend lezen
Beste,
wat is zoemend lezen? Zoemend lezen is een leesstrategie om te komen tot correct en vlot lezen. Je leest het woord met verlengde klankwaarde. Het leesproces wordt niet onderbroken. Belangrijk voor een correcte toepassing van deze strategie is een goed startgedrag. Je noemt de eerste klank direct met verlengde klankwaarde en plakt de volgende klank (ook met verlengde waarde) erachter. Bijv.: mmmaaaan. Het direct zoemen van de eerste letter is belangrijk om het innerlijk spellen te voorkomen. Let hierbij op dat de klanken zuiver blijven tijdens het zoemen. Een klank mag zijn natuurlijke waarde niet verliezen (bijv. een ‘i’ moet ‘i’ blijven en geen ‘ie’ worden)
Ook bij woorden die met een ploffer (zoals k-p-t-b-d) of de letter ‘h’ beginnen en moeilijk aan te houden zijn, pas je de techniek van het zoemend lezen toe. De instructie luidt dan: zet de mond klaar om de eerste letter te zeggen en bekijk de volgende letter. Plak deze klank direct aan de ploffer of de letter ‘h’ vast en zoem de klank. Tot slot de laatste letter erachter plakken. Bijv.: koooop.
Waarom zoemend lezen? Zoemend lezen loopt het meest natuurlijk over in direct lezen. Als een leerkracht het lezen spellend voordoet (dus ‘hakt en plakt’), leren kinderen spellend lezen aan. Het doel is dat kinderen correct en vlot kunnen lezen. Zoemend lezen staat dichter bij het direct lezen dan het spellend lezen. Door niet vast te houden aan het hakken en plakken, zetten leerlingen sneller de stap naar het direct lezen van groepen letters die ze al kennen. Bovendien voorkom je op deze manier dat kinderen hardnekkig gaan spellen.
Hoe leer ik het zoemend lezen aan? Het is belangrijk om als leerkracht model te zijn voor deze leesstrategie, alleen dan kunnen kinderen het overnemen. Dit gebeurt via voor-koor-zelf lezen. Het is aan te bevelen dat kinderen actief de woorden van links naar rechts met vinger of ‘leespijl’ aanwijzen tijdens het voordoen van zoemend lezen door de leerkracht en het koorlezen. Dit heeft twee voordelen: kinderen worden visueel ondersteund in het zoemend lezen (zoals de leesschuif op de leerkrachtassistent) en kinderen zijn actiever betrokken. Als leerkracht heb je goed overzicht op de betrokkenheid.
Moeten alle kinderen zoemend leren lezen? Nee, kinderen die woorden al direct en correct lezen, hoeven niet zoemend te leren lezen. Zoemend lezen is geen doel op zich, maar een hulpmiddel om kinderen tot het correct en vlot lezen te brengen.
In onderstaand filmpje ontdek je meer informatie over zoemend lezen en hoe je dit kan inoefenen.
https://www.youtube.com/watch?v=VFUVEQa9G1k&ab_channel=UitgeverijZwijsenBelgi%C3%AB
Veel leesplezier !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten